O festivalu

O HRVATSKOM CENTRU ASSITEJ I DOSADAŠNJIM SUSRETIMA
 
Hrvatski centar ASSITEJ osnovan je 1993. godine kao ravnopravni član ugledne kazališne organizacije ASSITEJ, koja okuplja nacionalne centre iz čitavog svijeta. ASSITEJ u Hrvatskoj udružuje 16 profesionalnih kazališta za djecu i mlade, i profesionalce koji rade s djecom i mladima.Od osnivanja pa do danas Hrvatski centar ASSITEJ se nametnuo, uz UNIMA-u, kao ključna institucija kazališta za djecu i mlade u Hrvatskoj, ali i na međunarodnoj sceni. U Opatiji je 1997. godine organiziran prvi susret profesionalnih kazališta za djecu i mlade. Želja je bila da susret omogući razmjenu iskustva te pruži uvid u stvaralaštvo hrvatskih kazališta.Već je drugi susret 1998. godine u Opatiji pokazao da se zahvaljujući Hrvatskom centru ASSITEJ, njegovim članovima i susretu, u Hrvatskoj polako počeo mijenjati odnos prema kazalištu za djecu i mlade i to ne samo kod šire javnosti, nego i kod umjetnika koji rade za djecu i mlade. Na žalost, od samog početka i organizacije prvog susreta 1997. godine organizaciju festivala pratili su veliki problemi. Oni su eskalirali u 2000. godini kada je Grad Opatija, suorganizator prva tri susreta, otkazao gostoprimstvo ASSITEJ-u jer nije mogao garantirati potrebna sredstva. Od ove godine je domaćinstvo festivala preuzeo Centar za kulturu Čakovec. Zašto Čakovec? Na području Međimurske županije kao najgušće naseljene županije u Hrvatskoj, radi 31 osnovna škola, koje pohađa 12 000 učenika, i 6 srednjih škola s 5 000 učenika. Kad tome broju dodamo i 21 dječji vrtić sa 2 000 djece, dolazimo do broja od 19 000 potencijalne kazališne publike na području Međimurske županije. U 30 škola djeluju školske dramske družine u kojima se djeca i mladi s velikim veseljem i žarom bave scenskom umjetnošću, ujednačenom kvalitetom svih družina, što rezultira višegodišnjom dominacijom na državnim školskim susretima LIDRANO. U ustanovama za predškolski odgoj također djeluju dramske i lutkarske družine koje svoj rad prezentiraju na svojem festivalskom danu u sklopu Dana predškolskog odgoja koji se već niz godina održava u Čakovcu.   Veliki dio djece koja su u vrijeme školovanja sudjelovala u radu školskih dramskih družina, kasnije nastavlja svoje bavljenje kazalištem u jednoj od 38 dramskih družina Kulturno umjetničkih društva na području županije. Većina te djece nema mnogo prilike vidjeti kazališne predstave, a kada i pogledaju (najčešće sa školom ili vrtićem ), često vide predstave estetski i umjetnički upitne kvalitete koje nisu prilagođene njihovim dobnim i recepcijskim mogućnostima, u izvedbi kazališta koja rade predstave za djecu zbog zarade i to pretežno na crno i ispod cijene. U Čakovcu djeluje i Visoka učiteljska škola koju pohađa 500 studenata s područja čitave sjeverozapadne Hrvatske, od kojih će većina nakon studija, u svom budućem poslu, morati imati izgrađene kriterije za odabir kazališnih predstava za djecu. Susret i aktivnosti oko susreta ( radionice za voditelje školskih dramskih družina, itd) bit će i njima dodatna motivacija. Svrha je ovog festivala odgajanje mlade kazališne publike na umjetnički vrijednim predstavama prilagođenim dobnim i recepcijskim mogućnostima djece, stvarajući od njih u budućnosti kazališno odgojenog gledaoca koji će svojim tako izgrađenim estetskim kriterijima usmjeravati, kao publika, daljnje puteve hrvatskog kazališta. To se može ostvariti okupljanjem profesionalnih kazališta za djecu i mlade koja na festivalu predstavljaju svoj višegodišnji rad upravo za tu publiku. Čakovec i kazalište Kao i u ostalim dijelovima srednje Evrope i u Čakovcu su u povijesti gostovale putujuće kazališne družine i obogaćivale, tada više sajamska, nego kasnije salonska druženja. Ali već krajem 19. stoljeća u Čakovcu se javljaju prva diletantska društva koja su zametak kasnijeg razvijenog kazališnog amaterizma u gradu Čakovcu. Današnji položaj Čakovca u "kazališnoj karti Hrvatske "određuju tri odrednice. Kao najvažnija je Tribina "Čakovec četvrtkom «koja traje od 02. listopada 1969. kontinuirano svakog četvrtka tekuće sezone do danas i na kojoj su gostovala sva profesionalna kazališta Hrvatske, održavajući tako preko 30 godina kazališni život Čakovca živim i kontinuiranim. Posljedica toga je i aktivan rad 6 kazališnih amaterskih družina od početka 80.-tih do početka 90-tih koje su okupljale preko 120 članova. Rezultat te aktivnosti bio je i organiziranje jednog od ponajboljih susreta kazališnih amatera u tadašnjoj državi, pod imenom SKAKOH ( Susret kazališnih amatera klubova omladine Hrvatske ) 1985. – 1991. godine. Taj festival bio je prvi korak i odskočna daska za desetak današnjih dramskih umjetnika ( Goran Navojec, Pjer Meničanin, Robert Raponja, Katarina Bistrović-Darviš, Nina Violić, Ranko Lipovčak, Bojan Emeršič, Dario Varga... ). Taj susret iznjedrio je i Kazališnu družinu PINKLEC, 1987. godine. Kazališna družina Pinklec uz dubrovački LERO, sisačku DASKU i pulski INAT, a nakon KUGLA GLUMIŠTA, do danas nastavlja i njeguje alternativne kazališne izraze i forme. No uz to, premijerno je do danas izvela 20-tak predstava za djecu i sa njima nastupala na svim relevantnim festivalima ( PIF,Zagreb, Međunarodni festival djeteta, Šibenik, SLUK, Osijek, Riječka lutkarska revija, Rijeka...) Cilj organiziranja Susreta profesionalnih kazališta za djecu i mlade je da kroz susret i aktivnosti oko susreta Čakovec postane centar iz kojeg će se mijenjati odnos prema kazalištu za djecu i mlade, i pokušati ga s margine hrvatskog kazališta postaviti u centar gdje mu je po svome značaju i mjesto. Susret će ujedno i potaknuti stvaranje povoljne klime za osnivanje profesionalnog kazališta za djecu u Čakovcu te tako zaokružiti bogatu kazališnu aktivnost u ovome gradu. Struktura festivala
  1. Susret profesionalnih i profesionalno vođenih kazališta za djecu i mladež Učesnici susreta su:
    1. Dječje kazalište u Osijeku
    2. Gradsko kazalište mladih Split
    3. Kazalište lutaka Zadar
    4. Gradsko kazalište Trešnja Zagreb
    5. Gradsko kazalište lutaka Rijeka
    6. Kazalište Mala scena Zagreb
    7. Gradsko kazalište lutaka Split
    8. Zagrebačko kazalište mladih Zagreb
    9. Kazalište Žar ptica Zagreb
    10. Dječje kazalište Dubrava Zagreb
    11. Kazalište Virovitica
    12. Dječja i lutkarska scena HNK u Varaždinu
    13. Dramski studio mladih Hvar
    14. Studio Zaro Pula
    15. Dramski studio Zorin dom Karlovac
    16. Kazališna družina PINKLEC Čakovec
    Svako od tih 16 kazališta dolazi na susret s jednom predstavom iz tekuće sezone po vlastitom izboru. Predstave će se izvoditi u četiri prostora i to: Centar za kulturu, The Club, Dvorana sindikata i u dvorani Katoličkog doma.Svake godine bi na susretu ugostili i gostujuću predstavu jednog nacionalnog centra ASSITEJ-a iz Evrope.
  2. Stručni seminari i radionice Za vrijeme susreta kao paralelni program, nikako popratni, održavale bi se tri radionice:
    1. Stručne radionice, seminari i okrugli stolovi za članove Hrvatskog centra ASSITEJ-a, u svrhu njihovog usavršavanja, u organizaciji HC ASSITEJ-a.
    2. Stručne radionice i seminari za članove HC ASSITEJ-a i HC UNIMA-e, iz područja lutkarstva, u organizaciji HC UNIMA, njene tajnice mr. Livije Kroflin ( predsjednice Komisije za obrazovanje lutkara pri svjetskoj organizaciji UNIMA ).
    3. Seminar i radionica za voditelje školskih dramskih družina, uz pomoć HC ASSITEJ-a, HC UNIMA-e i Učilišta ZeKaem-a.
  3. Bilten festivala Budući da tako koncipiran festival zahtjeva prikupljanje i distribuciju informacija, a s ciljem da se logički zaokruži cijeli proces stvaranja festivala kao cjeline, potrebno je izdavanje dnevnog Biltena zbivanja. Da Bilten ne bi bio samome sebi svrha, ponudila bi se suradnja odsjeku Teatrologije na FF-u u Zagrebu, i hrvatskome centru ITI-a, da studenti teatrologije kao dio svojeg praktičnog usavršavanja uređuju Bilten festivala. Tako od početka svojeg bavljenja kazalištem mogu upoznati kazalište za djecu i mlade, pretpostavljajući da će to u kasnijem njihovom radu pomoći na afirmaciji kazališta za djecu i mlade, što je i jedan od navedenih ciljeva festivala.
  4. Burza predstava Već prije spomenuti problem potpunog nereda na tržištu kazališnih predstava za djecu i mlade nameće potrebu organiziranja uvida u trenutnu ponudu hrvatskih profesionalnih kazališta za djecu i mlade, članova strukovnih udruga ASSITEJ i UNIMA. Time bi se omogućilo pojedincima iz županijskih i gradskih ureda za prosvjetu i klulturu, i zainteresiranih škola, iz sjeverozapadne Hrvatske ( a kasnije iz cijele države ) da vide recentnu ponudu i odaberu za svoje učenike primjerene predstave. Na taj bi se način primjetno smanjilo i sivo tržište predstava za djecu, koje su preplavile Hrvatsku. U isto vrijeme profesionalna dječja kazališta, plaćajući poreze, ne mogu biti konkurentna svojim cijenama tim grupicama. O estetskim i umjetničkim kriterijima tih grupica suvišno je pisati. Burzu predstava nemoguće je organizirati bez pomoći Ministarstva prosvjete i Ministarstva kulture, jer uz kazališta i njima mora biti primarni interes sređivanje stanja na tom području.
Realiziranjem ovako zadane četverodijelne strukture festivala on izbjegava biti duplikant mnoštvu kazališnih festivala za djecu, jer okuplja kazališta koja su strukovno udružena u ASSITEJ, jer nije samo festival zbog festivala, nego su njegovi ciljevi jasni, a svrha neupitna. Dakle, važna je samo volja da festival zaživi. Romano Bogdan organizator kazališne produkcije Centra za kulturu Čakovec
 
'