Juha od bundeve i 2.14 najbolje predstave na 19. Susretu Hrvatskog centra Assitej u Čakovcu.

juha_od_bundeve122.14h- Kazalište Virovitica

IZVJEŠTAJ PROSUDBENE KOMISIJE SA 19.SUSRETA HC ASSITEJ U ČAKOVCU 2016.

Devetnaesto izdanje Susreta profesionalnih kazališta za djecu i mlade Hrvatskog centra Assitej održano je u Čakovcu od 17. do 22. listopada 2016. godine. Članovi žirija Jasminka Mesarić, Jasmin Novljaković i Morana Dolenc odgledali su predstave koje je kao selektor odabrao Dražen Ferenčina

U ovogodišnjem programu Susreta profesionalnih kazališta za djecu i mlade u konkurenciji imali smo prigodu vidjeti deset predstava. Ono što odmah upada u oči je raznovrsnost predstava u estetskom pogledu i pristupu publici od 3 do 11+, mada su neke predstave možda bile primjerenije i za nešto stariju publiku.

Velik dio predstava autorske su adaptacije poznatih knjiga prilagođenih autorskom pristupu temama i problemima kojima se bave.

Ono što je vrlo znakovito je da ove godine gotovo jednak broj predstava za djecu i za mlade, što pokazuje sve veću zainteresiranost naših kazališta za tinejdžersku publiku za koju je upravo najteže pronaći teme i predstave koje bi ih mogle privući. Sve predstave iz ovog dijela festivala su uspjele pronaći, svaka na svoj način, pristup i komunikaciju s gledateljima.

Predstave za djecu pobuđuju dječju maštu i kreativnost na način primjeren njihovim godinama, uz neke iznimke gdje se određene poruke i način prenošenja ideje mogu shvatiti kao neukus i neprimjerena komunikacija s djecom.

U ovogodišnjoj selekciji predstava možemo vidjeti velike estetske razlike u pristupima scenskoj likovnosti i oblikovanju scenografije i kostima te vizualne odabire koji evidentno pokazuju različite pristupe i promišljanja o kazalištu za djecu i mlade.

Između bezrazložnog gomilanja različitih estetika koje svojom pompoznošću često prikrivaju dramaturške i režijske propuste,  pronalazimo i hrabre iskorake u istraživačkom  kazalištu s kombinacijom lutkarskih elemenata i lutkarskog promišljanja. Druga krajnost je kombinacija izuzetno pročišćenih i jednostavnih scenografija koje daju redateljima i glumcima otvorene ruke za kreacije novih prostora i stavljanju naglasak na izvedbeno. Uz ove krajnosti prisutni su i klasičniji odabiri koji svojom funkcionalnošću stvaraju lijepu sliku i cjelinu u kojoj djeca uživaju i na koju su navikla, ali ne nude posebnu inovativnost i kreativnost kakvu priželjkujemo, da ne kažemo očekujemo, u kazalištu za djecu i mlade.

U pogledu glumačkih ostvarenja možemo primijetiti nesrazmjer glumačkih ostvarenja od predstave do predstave. Imali smo priliku vidjeti izuzetna glumačka ostvarenja, ali i stereotipna rješanja u pristupu najmlađim gledateljima.

 

NAGRADE:

 

Najbolja predstava u cjelini:

Kako smo u uvodnom dijelu naveli, na ovogodišnjem Susretu bio je zastupljen gotovo podjednak broj predstava za djecu i za mlade. S obzirom na različit pristup realizaciji predstava namijenjenih djeci i mladima bilo nam je iznimno teško izabrati jednu predstavu koja bi po našem sudu prezentirala estetiku koju bismo voljeli i nadalje gledati u hrvatskim kazalištima za djecu i mlade. Stoga smo odlučili razdvojiti nagradu za najbolju predstavu u dvije kategorije:

 

Za djecu Kazalište lutaka Zadar – Helen Cooper/Ana Prolić „Juha od bundeve“    

Sjajna adaptacija poznate dječje knjige sa izuzetno maštovito riješenom scenografijom i kostimima, uz svrhovitu scensku glazbu i songove pripovijeda nam priču o prijateljstvu i zajedništvu jezikom primjerenim dobi gledatelja. Sve to je upotpunjeno sjajnom igrom glumaca koji nenametljivm rješenjima u pokretu i glasu dočaravaju likove koji nas vode kroz predstavu.

 

Za mlade Kazalište Virovitica – David Paquet „2,14 h“

Vrlo zanimljivo napisana drama svojom strukturom i dramatruškim zahvatima zahtijeva redateljsku invenciju koja nam kroz te kratke scene fragmentarično pripovijeda sudbinu pet učenika i nastavnika koje će spojiti zajednička tragedija. Brzina izmjena scena potpomognuta je naizgled jednostavnom scenografijom koja se savršeno uklapa u redateljsku koncepciju i koja omogućuje igranje u tri plana, a zahvaljujući vrlo jednostavnim rekvizitima – stolicama prebacivanje u različite prostore, kao i u prostore mašte. Sve to je obogaćena sjajnom kolektivnom igrom u kojoj bi se teško izdvojilo pojedince, a svi zajedno stvaraju predstavu za pamćenje. Predstava progovara o ekstremnoj situaciji i vrlo je provokativna tako da je sigurno dobar povod i za diskusiju s gledateljima nakon predstave, a svakako je preporučljiva i za roditelje i nastavnike.

 

 

 

 

Nagrada za najbolju režiju:

Robert Raponja za režiju predstave „2,14 h“ Kazališta Virovitica

Izborom teksta i povezivanjem iskusnih glumaca i studenata glume u predstavi koju je realizirao na vrlo inventivan način Robert Raponja nam je pružio mogućnost uživanja u predstavi koja svojom tematikom ostavlja gorak okus u ustima i još dugo poslije gledanja u nama samima traži odgovore na pitanja koja ostaju nakon što napustimo kazalište.

 

Nagrada za najbolji dramski tekst:

Maja Katić  za dramatizaciju predstave „Ljubiti, samo ljubiti“ Teatra Poco Loco

Maja Katić nam je pružila mogućnost uživanja u duhovitom i promišljenom tekstu kome su bili polazna osnova tekstovi Zvonimira Baloga, a koji svojom jednostavnošću i nepretencioznošću dopiru do najmlađih gledatelja, ali i do odrasle publike. Iskreno, duhovito, jednostavno i neprimjetno spaja prozu i stih u cjelinu koja može biti primjer kako napraviti dobar predložak za predstavu namijenjenu djeci.

 

Nagrada za najbolju scenografiju:

Jasmina Pacek za scenografiju u predstavi „2,14 h“ Kazališta Virovitica

Jasmina Pacek donosi pročišćenu scenografiju koja svojom funkcionalnošću kreira mnogobrojne prostore i slike koristeći jednostavne scenografske elemente i rekvizitu. Ova naizgled  jednostavna scenografija otvara prostor glumačkoj igri u nekoliko planova koji dočaravaju prostora realnog svijeta i mašte.

 

Nagrada za najbolju kostimografiju:

Hana Letica za kostimografiju predstave „Juha od bundeve“ Kazališta lutaka Zadar

Hana Letica u predstavi „Juha od bundeve“ za likove Patka, Mačke i Vjeverice kreirala je kostime koji nisu stereotipno ilustrativni a dobro promišljenim elementima kostima dočaravaju likove. Ovako osmišljeni kostimi pružili su velike mogućnosti glumcima u kreiranju karaktera zadanih likova.

 

 

 

 

 

Nagrada za najbolju scensku glazbu:

Davorka Horvat za glazbu u predstavi „Ljubiti, samo ljubiti“ Teatra Poco Loco

Davorka Horvat svojom glazbom u predstavi „Ljubiti, samo ljubiti“ daje ritam i atmosferu cijeloj predstavi svojom jednostavnošću i nenametljivošću, a koja nam dugo vremena nakon predstave ostaje u sjećanju. Stalnom prisutnošću glazbe dala je mogućnost glumcima da obogate svoje glumačke kreacije.

 

Glumačke nagrade:

Za žensku ulogu: Vjera Vidov za ulogu Patka u predstavi „Juha od bundeve“    Kazališta lutaka Zadar

Vjera Vidov potpomognuta sjajnom partnerskom igrom  kolega iz predstave ostvarila je ulogu Patka koji želi promijeniti njihovu malu zajednicu i svojom glumačkom energijom i korištenjem glumačkih sredstava – pokreta i glasa  se istakla kao najznačajnije glumačko ostvarenje u kategoriji ženska uloga.

 

Za mušku ulogu: Bruno Kontrec za ulogu Puža u predstavi „Ljubiti, samo ljubiti“ Teatra Poco Loco

Brunu Kontreca u ulozi Puža dugo ćemo pamtiti jer je na naoko jednostavan  način kreirao svoju ulogu. Puž Brune Kontreca glumački živi od početka do kraja predstave u svakom pokretu, rečenici, pogledu i glazbi i osvaja srca malih i velikih gledatelja.

 

Nagrada za kolektivno glumačko ostvarenje: Ansamblu predstave „2,14 h“ Kazališta Virovitica

Dramaturški zahtjevna i provokativna predstava spojila je iskusne glumce  Kazališta Virovitica i studente glume i lutkarstva UAOS. Taj spoj iskustva i entuzijazma je donio svježinu u kreaciji likova koji su psihološki vrlo složeni i generacijski različiti. Vrlo je teško izdvojiti pojedinačne kreacije, nekoliko glumaca igra više likova, a sve to rezultira sjajnom kolektivnom igrom koja svakome od glumaca ostavlja prostor za realizaciju svojih uloga.

 

 

 

 

 

 

Posebno priznanje predstavi  „U potrazi za dijamantnom suzom“ Gradskog kazališta Požega za njegovanje lutkarske tehnike – ginjola.

Ova predstava pokazuje kako klasične lutkarske tehnike ne moraju biti zastarjele i dosadne nego koncepcijski i izvedbeno mogu biti revitalizirane ili modernizirane. Autorski tekst, koji je po sadržaju i strukturi nalik bajci, točno podcrtava elemente iz ginjolske tradicije, pritom ponekad iznenađuje odabirom likova, ali se režijski i mizanscenski oslanja na sve ginjolske mogućnosti kao lutkarske tehnike što u ovoj predstavi daje dodanu vrijednost jer je svaki detalj lutkarski promišljen i točan.

 

 

Prosudbena komisija u sastavu:

Jasminka Mesarić,

Jasmin Novljaković

Morana Dolenc